Partiets urbana politik

Från:                 Sven-Erland Västros  <sven.erland.vastros@socialdemokraterna.se>

Skickat:             27 september 2011 22:29:12

Till:                     Tommy Waidelich  <tommy.waidelich@riksdagen.se>

Ämne:               ditt förslag till urban politik

Tommy,

Jag läste ditt förslag till urban politik. Det innehåller många goda tankar – och flera valvinnare. Det är så genomtänkt för våra storstäder att jag nästan är säker på att du kommer att få med Helene Hellmark Knutsson på ett gemensamt utspel. (Som du vet är Partiets företrädare i Stockholm försiktiga, de vill inte dras med i några butler-utspel). Jag skulle till och med säga att förslaget är så bra att du kan räkna med att Veronica Palm kommer att vara tvärsemot – vilket nästan garanterar den urbana medelklassens stöd.

Utbyggnad av Stockholms tunnelbana: Får sannolikt starkt stöd bland stockholmsväljarna.

En ny fast förbindelse över Öresund: Who cares. Nu när det är så billigt att flyga struntar stockholmarna i om det finns en bro – det är inte längre viktigt att ligga med gasen i botten genom transportsträckan Danmark för att hinna ha första övernattningen i Hamburg.

Stora investeringar i storstädernas järnvägssystem: Efterlängtat i Stockholm

Vägslitageavgift ny finansieringskälla för infrastrukturinvesteringar: Älskat av vinnarna (vi cyklister i innerstan), hatat av förlorarna (Täbyborna)

2 miljarder kronor till byggande av studentlägenheter: Efterlängtat i Stockholm

Enklare andrahandsuthyrning av bostadsrätter: Får sannolikt starkt stöd bland stockholmsväljarna.

Statliga lånegarantier för upprustning av miljonprogramsfastigheter: Får sannolikt begränsat stöd bland stockholmsväljarna. Här får du vara försiktig, det låter som ännu mer av Partiets bostadspolitik, vilket aldrig kan vinna den urbana medelklassen.

Ge Stockholm status som region – inrätta region Stockholm: Får sannolikt begränsat stöd bland stockholmsväljarna. (vem bryr sig)

Det som riktigt kommer att överraska väljarna och göra paketet svårbemött för högern är idén att bygga järnväg där det finns passagerare. Det upplägget var alliansen ensamma om tidigare när MP hade inflytande över Partiets infrastrukturinvesteringspolitik. Den urbana medelklassen kommer att komma rännande.

Sven-Erland

Annonser

2 kommentarer Lägg till

  1. Sven-Eric Forsén skriver:

    Ingen kan beskylla vårt parti för att tassa i filttofflorna. Tvärtom. Öppenhet är det nya ordet. Nytt är också, att hålla öppna möten med pressen, där motsättningarna mellan våra öppenhjärtiga företrädare klart redovisas i öppen dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s