Allt för Partiet

Anders Lundin ringde strax efter lunch. Han vill göra en programserie i SVT med titeln Allt för Partiet.

”Det här blir riktigt bra tv”, sa Anders övertygande, ”Vi tar med alla de bloggare som i dagarna valt att hoppa av s-info, samt ett urval av den tidigare inre, nu yttre, kretsen. Varje vecka blir en deltagare utesluten – den som håller sig kvar längst får en plats i verkställande utskottet. Deltagarna får sitta och baktala varandra i videobåset. Poäng för den som lyckas bäst att låtsas vara lojal. Veronica Palm och Alexander Bard har redan tackat ja till att sitta i juryn.”

Jag uttryckte att var skeptisk, men Anders avbröt mig och fortsatte: ”Vi börjar filma nu direkt så kan vi ha första uteslutningen på Partiets Företroenderåd på söndag. Det här kommer att skapa massor av uppmärksamhet kring Partiet, i breda väljargrupper”.

Jag tvekade fortfarande, men ställde den avgörande frågan: ”Kommer Åkesson att vara med?”

Anders garanterade att så inte var fallet – och vi kom överens om att spela in ett pilotavsnitt före helgen som vi kan visa för en fokusgrupp från Netroots innan Förtroenderådet inleds på lördag.

”Om tittarsiffrorna blir bra kan vi köra en säsong två nästa år. Då utesluts varje vecka någon ur VU. Den som blir sist kvar får bli Partiledare”.

Jag föreslog att vi skulle ta ett steg i taget. Låt oss se hur första säsongen faller ut.

11 kommentarer Lägg till din

  1. Sven-Eric Forsén skriver:

    Det är en stor tabbe om man tar in i Alexander Bard i denna illustra församling. Han lyckades ju inte ens kvala in i Folkpartiet. Hans fnaskande i liberalismens namn var för hårdsmält för Leif Björklund. Däremot skulle jag våga hålla en slant på Veronica Palm. Hon skulle säkert gå till finalen då det gäller att stå upp för sin partiledare. Därför har hon mina sympatier. Och med hennes charm är jag övertygad om att antingen skulle Anders Lunding lämna walk over, eller omgående söka medlemskap i Stockholms Arbetarekommun, alternativt både och.

  2. Sven-Eric Forsén skriver:

    Leif Björklund är täcknamn för Jan Björklund då han inte uppträder som partiledare och minister.

  3. David H skriver:

    Ingen dum idé. Varje vecka bör det ju dessutom finnas lekar/uppgifter som avgör vem som blir immun från bortröstning. Här finns många möjliga tävlingsvarianter. På så sätt blir det en riktig infotainment, man lär sig om partiets historia och välgärningar och får dessutom lite rafflande lojalitetsspel.

    Mycket bra.

  4. hermelin! skriver:

    Men,släpper SVT verkligen in sossarna i sina TV-studios nuförtiden?
    Tror faktiskt Bonnierägda TV4 med reklam och hela skiten har blivit folkligare än SVT.Oldsberg och deckarförfattaren kör ju igång På Spåretvariant nu i TV4,sen de dumpats av Svt.
    Anders Lundin får gå över till 4:an eftersom Juholt ratar statsägda TV och föredrar Bonnierägda kapitalistkanalen.
    Kan faktiskt inte se skillnad på moddarna och sossarna snart.De snärjer in sig i varandras politik så de snart inte vet själva vad socialdemokrati och social-liberalism innebär!
    Vetefasen vad man ska rösta på 2014!Ska fortsätta läsa Sven-Erlands dagbokssosseblogg så kanske jag kan bestämma mig! Gillar inte den där Bard nåt vidare! Inte är väl han sosse heller!
    Gillar inte Bildt heller!Om Östros hade fått chansen ihop med Damberg kanske! Den där Palm verkar vara Juholts knähund ,så hon står inte så högt i kurs heller längre.Nä,fram för Östros och Damberg ,nu när bara 51 % har förtroende för regeringen!Men 85 % tycker Reinfeldt regerar bra!
    Jädrans trovärdiga opinionsundersökningar det där!

    1. David H skriver:

      Opinionsmätningar kan ingå i programformatet.
      1. Hur svarar man på dåliga opinionssiffror?
      2. Hur låter man ödmjuk inför positiva siffror?
      3. Hur kommenterar man resultatet från en förtroendemätning om sig själv?

      Kanke..
      1. ”Det finns bara en opinionsmätning: valet”
      2. ”Det är roligt att folk uppskatter det vi gör, men det är mycket kvar att göra”
      3. ”Det är fullt logiskt” (kan dock tolkas som pompöst vid bra siffror)

  5. Alldeles lysande. Faktiskt det bästa jag har hört från SAP-håll på 30 år. Anders Lundin är naturligtvis vänster, uppväxt i Farsta med moppe och afghanpäls. Jag skulle gärna se tävlingar av typen ”byta blöja på sju åldringar på äldreboende (kommunalt, såklart) på tid” och ”klä på femton tvååringar på dagis (kommunalt, såklart) och få ut dem innan någon börjar gråta eller kissar i blöjan, samt roa dem ute i +3 och snålblåst i 1,5 timme”. Hela Sverige skulle titta. Jag är övertygad om att du vinner, Sven-Erland. Du ställer väl upp? Jag blir gärna socialminister i din regering. Jag har redan ett boende i Hägersten, kostar inget extra, och är rädd för flygplan.

  6. Flink,Flank,Flunkit skriver:

    Å vicka reklaminslag det skulle kunna göras med partiets färger…solklar succé!!!

  7. Sven-Eric Forsén skriver:

    Anders Lundin har visat sig god hand med medborgare från utlandet. Vilket inte minst framgår i det ypperliga TV-programmet ”Allt för Sverige”. ABC sägs lovorda Lundins förmåga att knyta de svenskamerikanska förbindelserna allt tightare. Och Anne Christin Sandlund skulle säkert bli en förstärkning på socialministerposten. Ett sådant ansvar får inte anförtros ministrar, som alltid väntar på ett tecken från Gud, innan de fattar beslut.

    1. ann christin skriver:

      Jag skulle likt den heliga birgitta vanta pa tecken fran (mot)paven. Anders kan ju bli integrationsminister och lara de utlandsfodda vad som ar svenskhet. De grater ju av tacksamhet over torp och husvagnscampingar. Husvagn ar nog inte sven-erlands grej.

      1. Sven-Erland skriver:

        Vaddå husvagnar är inte min grej? Jag bodde i en husvagn under hela Almedalen. Där bloggade jag varje kväll innan jag gick och lade mig i sviten på hotell Wisby.

Lämna en kommentar