Live intervju med Waidelich

Vi bloggar idag live från baren högst upp i Kaknästornet: Där kan vi anlägga det rätta von-oben-perspektivet på Stockholmarna – och betrakta t.o.m. de villaägare i Södra Ängby som svikit Partiet, samtidigt som vi sippar på vår machiato. Med mig har jag Tommy Waidelich som skall berätta mer om målen för Partiets nya ekonomiska politik. Nu skall vi ge högerns tangentbordsmatadorer en rejäl salva från vänsterflanken.

Välkommen Tommy! Partiets förtroenderåd beslutade i helgen att utarbeta två nya mål för den ekonomiska politiken: Ett för sysselsättningen och ett för statliga investeringar.

TW: Tack. Jag hoppas att du inte räknar med att jag har något färdigt med mig från Förtroenderådet. Vi har ett utkast till Att-satser som jag tänkte att vi skulle diskutera.

Spännande. Den demokratiska dialogen fortgår i Partiet. Berätta, varför är det så viktigt med sysselsättningsmål?

TW: Det är framförallt Partiets vänsterfalang, de riktiga socialdemokraterna, som ser sysselsättningsmålet som viktigt. Utan ett sådant riskerar alltid målen om en budget i balans att vara överordnade, vilket förhindrar en expansiv finanspolitik.

Du ser en expansiv finanspolitik som ett viktigt mål?

TW: Inte alls, det är ett medel – som hotar de offentliga finanserna. Målet är att höja inkomstskatten genom att ta bort Borgs förhatliga jobbskatteavdrag, vilket blir oundvikligt med en expansiv finanspolitik.

Partiet kommer att formulera mål baserat på flera olika indikatorer, som sysselsättningsgrad, arbetslöshet och antalet arbetade timmar. Varför är dessa viktiga?

TW: Arbetslösheten är en komplex frågeställning, det är viktigt att ha många samtidiga mål, av två skäl – antingen sitter Partiet vid makten och då är det bra om målbilden är otydlig, eller så sitter regeringen vid makten och då finns det alltid någon parameter där högern misslyckats. Den viktigaste parametern är dock antalet arbetade timmar. 

Det är antalet arbetade timmar som finansierar välfärden menar du?

TW: Nej, det är den som garanterar arbetsron och den interna ordningen i Partiet. Genom att hålla reda på antalet arbetade timmar och se till att dessa rättvist fördelas i den arbetsföra befolkningen så ökar vi sysselsättningen och håller vänsterflygeln lugn.

Kloka tankar. Räcker detta för att dämpa de interna maktstriderna i Partiet?

TW: Inte som ensam åtgärd. Vi måste även göra betydande statliga infrastrukturinvesteringar i de delar av landet där Partiet är starkt. Höghastighetståg sträckan Luleå-Sorsele-Vilhelmina-Östersund är till exempel ett eftersatt behov. 

Men är verkligen massiva statliga investeringar samhällsekonomiskt lönsamma? Många av Partiets kommunalpolitiker menar ju att det huvudsakligen är inom kommunerna som investeringarna halkat efter.

TW: Naturligtvis, det är därför vi föreslagit den sk grekiska lösningen där kommunerna får ta upp billiga lån genom Riksgälden, vilket idag bara är möjligt för staten.

Vad kommer detta att innebära?

TW: Det vet jag inte riktigt än, jag har inte läst förslaget, men Paggan har lovat att förklara saken för mig.

Med detta avslutar vi live bloggen och tackar Tommy för många kloka ord.

TW: Tack själv, det var trevligt att komma hit och få en rekapitulering av vad vi egentligen kom fram till under Förtroenderådet.

9 kommentarer Lägg till

  1. Jag måste omvärdera Tommy. Baserat på hans förnamn, som slutar på -y (vilket indikerar att man är lågstatus och därför kriminell) samt hans efternamn som börjar på w (långt ner på den alfabetiska klasslistan, ja skolans alltså, vilket indikerar att man är en bråkstake längst ner i hörnet med fötterna på stolen och kepsen på) trodde jag att han var ett absolut stolpskott. Denna namnanalys är något som alla lärare med självaktning tillämpar, för övrigt.
    Men fördelning av de arbetade timmarna på den arbetsföra befolkningen, yeay!!! Jag har för många och vet ett par grannar som skulle må j*vligt bra av att jobba lite mer. Höghastighetståg förbi Sorsele är ju lysande, där sitter en stackars spansk arkeologistuderande och försöker lära snorungarna spanska. Han kommer ju aldrig därifrån, men nu öppnar sig en chans för en helg i Stockholm.

  2. Jesus Christus skriver:

    Var den verkligen LIVE, denna intervju? Och var det verkligen Tommy du pratade med? Här finns flera meningar i rad utan stakningar, och en målmedvetenhet och närvaro i replikerna som ärligt talat känns helt overkliga..?

    1. Sven-Erland skriver:

      Jag tycker du skall hålla dig god för den formen av lyteskomik. Visst var det Paggan – på plats i kulisserna – som avgav alla svaren, men ditt underförstådda skämt passar inte i en seriös blogg: ”bakom Tommy stod Paggan”, ”under bordet stod en raklång Paggan” och allt annat som man kan läsa in mellan raderna i din kommentar. Jag har god lust att anmäla dig till VU!

      1. Jesus Christus skriver:

        Det var inte meningen att göra mig lustig över Paggan, vare sig hans skägg eller lekamen. Jag tycker tvärtom att Paggan borde ersätta Tommy som Partiets talesman i ekonomiska frågor. Att ha varit ekonomisk rådgivare åt Papandreou och Grekland i 15 år kanske inte låter så bra just nu, men det är ju i alla fall NÅGON sorts erfarenhet som kan vara relevant. Tommy kan väl börja ta hand om internposten på 68:an eller nåt annat som HAN har erfarenhet av?

  3. Flink,Flank,Flunkit skriver:

    Appropå järnvägar så anser jag att banan mellan Långsele och Härnösand borde iordningställas så man kan ta den gamla rutten mot Övik och känna Kramfors bistra väderlek och resterna efter skogs/massaindustrin och se Sollefteås vackra nipor och få känslan av svindel när man åker över Forsmobron.
    Men inga höghastighetståg för det svartnar så förbaskat för ögonen och jag vet att på den tiden Hedlund reste denna väg tuggades det godis hela tiden, men idag finns varken en godiskiosk eller liknande efter Sundsvall….vad är det för tid vi lever i??
    Kan någon mer än de gamle förstå sig på vad som timat och vad som skall komma??

  4. hermelin! skriver:

    Hm!
    Höghastighetståg genom Sorsele,Vilhelmina.
    Får nog bli luftburet höghastighetståg i sådana fall!
    Västerbottenstjäle och is, kommer aldrig att funka med tåg i inlandet.
    Kolla Stockholm vid 10-15 grader kallt.Hela skiten står stilla ,medans politiker och tjänstemän sitter med sina högavlönade ”bakar ”på stolskanterna och inte vet hur de ska få iväg folk till jobben!(Fast de måste ha 35-40.000 i lön)!!Nu köpte de in ett ”mijondollarvärmetåg” till årets vinter och häpp vad snopet! 5 grader varmt i dec.(Miljoner i skattepengar helt åt fanders).
    Så sätt nu in det där tåget utmed kusten upp till Norrland så norrlänningarna har någon nytta av att höra till Sverige också.Det kan faktiskt Waidelich och Juholt kräva ,så vinner de över några norrlandsröster på det,och så kommer de med en ny egen ide till någonting ,vilket inte hänt sedan 1990-talet vad gäller sossarna!
    Norrlänningar vet hur man ska bete sig med såna tåg.Inget för statstjänstemän i storstan att ta sig an,för det klarar de inte!
    Ibland tror man norrlandstågen ska flyga av rälsen, när det rister i rälsen och trädgrenarna skrapar tågtaken och det svänger och brakar mitt i natten,så man tänker,:nu är det kört,vår sista stund är kommen,liksom.!
    Luftburen skoterbana med skotertåg vore bättre att satsa på i Vilhelmina,Sorsele.!
    Det är det som är problemet i Sverige!
    Sätt tex ”finslipsade” Calle Bildt i djupaste ”VästerbottenVilhelminaskogarna” och karln skulle inte veta ett smack om hur han skulle få inlandet att fungera regionalt och politiskt!(Han skulle bara få panik, och kolla GPS-sändaren efter närmaste väg till Bryssel och EU)!
    Stadsherrarna -och kvinnorna i regeringen vet endast hur man styr Stockholm och citytunnlar och Slussenutbyggnader ,men Norrland har de noll kunskap om,liksom glesbygd i södra Sverige.
    Det är därför det gnisslar och brakar på tågbanorna på rälsar från 1800-talet till Norrland,medans det svischas fram citytunnlar i 2020-talsmodernitetsklass i sann Bildt-Reinfeldts-Borgs -anda i storstäderna.
    Inte underligt att södra och norra Sverige röstar rött,när man ser orättvisorna som skapas i vårt avlånga land !
    Kanske man ska rösta rött ialla fall när man tänker efter!

    1. Flink,Flank,Flunkit skriver:

      När vissa skriver -rösta rött så menar dom egentligen lite lila, alltså en del rött och en del blått men vissa vill gärna blanda in en annan färg och då blir det brunt.
      Tar men mer än 4 färger blir det alltid brunt och det kan väl aldrig vara meningen att rösta brunt om det inte är snusen som fastnat lite på valsedeln och missfärgat det hela men det är nåt helt annat. Det där med färgblandning kan te sig svårt men det finns kurser……

      1. hermelin! skriver:

        Men det är jädrans många som är i en blå-lila- röd-grön-orange sörja om man ska gå efter opnionsmätningarna.Hur kan sossarna svänga mellan 25-27-30-35 % annars om inte folk står och hoppar mellan färgerna månad till månad?
        Det är hoppjärkorna som har makten över politiken i Sverige,om röstsiffrorna inte beror på att det är nya röstare som intar fylld röstningsålder varje månad,som tillfrågas första gången i mätningar!
        Annars är det ett mysterium hur folk kan byta sida varje månad och vecka.
        Frågan är på hur stort allvar man ska ta dessa mätningar som svänger upp till 5%enheter beroende på om det är sifo,novus eller synnovate som genomfört mätningen!
        Dem fasta röstarna har ingen talan.Det är vi svajare på målet som har makten över rött eller blått till valet 2014! (och kanske lite grönt också)!

  5. Sven-Eric Forsén skriver:

    Tommy Waidelich och Leif Pagrotsky har antagit en arbetsordning som blir garanterat framgångsrik. Håkan Juholt har delegerat både Thomas Östros och Pär Nuder som rådgivare i händelse av att samarbetet knakar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s