Traditionstyngt på Första Maj

Suhonen och jag är mitt i Humlegården. Asförbannade. Vi hade naturligtvis tänkt använda denna dag till att förstärka budskapet om Partiets storhetstid på 70-talet – men nu detta.

bild 2Någon har ett plakat med texten ”SAP – originalet sedan 1889”. Suhonen och jag är alltså förbisprungna med nästan hundra år. Suhonen säger att han tänker beslagta plakatet och trampa sönder det, men just då kommer en äldre dam och säger till honom:

”Du verkar vara en trevlig ung man. Vad gör de här på Östermalm? Ska de verkligen få hålla på så här?”

Suhonen mumlar något till svar och kvinnan med plakatet hinner försvinna.

Inom Rörelsen vet vi att det är viktigt med traditioner. Det är inte bara amerikaner som skall kunna fira sin historia och stärka samhörigheten genom aktiviteter som Civil War reenactment.

bild
Det är inte bara amerikaner som skall kunna fira sin historia och stärka samhörigheten genom aktiviteter som ”Civil War reenactment”.

Partiets och Arbetarerörelsens stora dag – och i morse föll snön tungt. Men vädrets makter kan inte stå emot den folkliga vreden. Solen skiner därför nu över Partikamraterna. Snart tar vi makten från borgarna, då är det för evigt slut med högerväder på Första Maj!!

Jag stöter på Karin Wanngård bortanför Linnéstatyn som säger: ”Jag läste DN nyss och kom att tänka på det amerikanska uttrycket come out of the woodworkÅsa Domeij vill tydligen ha en ministerpost.”

Karin tystnar fundersamt och fortsätter: ”Eller ska man säga: hon gör en Wallström?”

Jag hinner dock inte prata med Karin, då jag upptäcker att Suhonen hamnat i bråk med några SSU:are från Malmö som anklagar honom för att vara högersosse och lämnar henne för att lugna ner stämningen.

Jag fattar Suhonen om axlarna och drar bort honom från SSU:arna samtidigt som jag med höjd vänsternäve vrålar: ”Kampen fortsätter!!”, vilket får de unga Malmöborna att stanna upp och börja skandera. Jag hör någon jämföra Suhonen med Hitler, pga av något förslag han inte hållit med om.

Vi kan ansluta till tåget och Suhonen börjar röra sig framåt för att få tag på kvinnan med plakatet. Jag låter honom försvinna i folkmängden, tittar upp mot solen och tänker att snart är ordningen återställd. Landets rättmätiga regering har om några månader återtagit makten – och vi kan börja demonstrera mot oss själva igen.

Kampen fortsätter!!

=======

PS: På väg hem från Norra Bantorget passerade vi vänsterpartiets Första Majfirande i Kungsträdgården där Sandra Lindqvist från VSF var förband till Sjöstedt. Hon sa bland annat ”det behövs bara en lista och det är vänsterpartiets lista!”

Principen om enpartistat är naturligtvis stark hos oss sant progressiva, men lika självklart, även för V, borde det vara att detta enda parti skall vara Partiet.

4 kommentarer Lägg till din

  1. Jesus Christus skriver:

    Vi behöver inte demonstrera mot oss själva igen – från och med september 2014 är allting inte längre regeringens fel utan Kapitalismens och Arbetsgivarnas fel.

  2. Sandra Lindquist skriver:

    Hej,

    det jag sa var följande: ”det enda som behövs är en tändande gnista och den kommer vänsterifrån.”

    Mvh,
    Sandra Lindquist
    Förbundsordförande, VSF

  3. Sandra Lindquist skriver:

    Annars, kul blogg. 🙂

  4. cuben skriver:

    Det är upplyftande att se banderollerna från Mälarhöjden i ditt första foto. Detta distrikt ”äger” vi. Inget parti var större än (s) här 2010. Våra kamrater i Mälarhöjden förtjänar din uppmärksamhet!

    http://www.val.se/val/val2010/prelresultat/R/valdistrikt/01/80/3927/index.html

Lämna en kommentar