Torsdag morgon här på Regeringskansliet. Jag sitter i kafferummet på plan 4 med Sarah Sjöström. Hon kommer inte att behöva säga något, men med tanke på regeringens låga popularitetssiffror tyckte jag att det kunde vara bra att ha med en idrottsstjärna i bloggen. Sarah sitter alltså här och utstrålar lycka – för att genom sitt exempel visa att socialdemokratisk politik är lika roligt som att vinna guld i OS.
Där fick högern!
Den stora frågan idag är den sk flygskatten. Som Partistrateg har man i uppgift att hålla Partiets alla kommunalråd där utanför tullarna på gott humör/i schack. I De Tunga Skogslänen är kommunalråden argare än vanligt. Som vanligt alltså.
Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) är beredd att ompröva flygskatten och är villig att testa andra lösningar för att minska utsläppen. Högersossen och klassförrädaren Niklas Nordström menar att det är ”bra att ledande inom MP inser orimligheten i en flygskatt som inte ger klimateffekt”.
Niklas tjatar på om att ”Naturvårdsverkets statistik visar att flyget 2014 släppte ut motsvarande 5,2 procent av Sveriges totala utsläpp räknat i CO2-ekvivalenter. Personbilar och lastbilar släppte ut 29,1 procent och enbart personbilar 19,5 procent”.
Det visar bara hur lite de förstår därute i landet om hur vi Partikamrater har det här på RK. Allvarligt talat, flygskatt? Naturligtvis skall vi inte ha en flygskatt. MP ser det mer som en Norrlandsskatt. En möjlig kompromiss är därför att stockholmare (alt. Söderbor) får flyga norrut skattefritt.
Visst vill MP gärna dessutom sätta helt stopp för norrlänningarnas bilkörning, men det får bli en senare fråga, eftersom det skulle kräva en majoritet i riksdagen som gör att Sverige kan leva upp till Parisavtalet.
Ibland måste man vika ned sig i förhandlingar. Som vi gjorde med flygskatten. Annars kan man ju hävda att det är en win-win-situation att INTE ha flygskatt: Antingen har våra flygresor ingen betydelse för klimatet, och då kan vi resa runt i världen till en låg kostnad, eller så påverkas klimatet och då blir det snart varmt och skönt här hemma, vilket blir ännu billigare, eftersom vi slipper resa till Thailand
Kampen fortsätter!!
I lördagsintervjun förklarade vår vice statsminister att flygskatten skull minska utsläppen från flyget. I veckan presenterade Magda en flygskatt som egentligen är en biljettskatt. Nu ser vi att utsläppen blir de samma eftersom planen fortsätter att flyga medan skatterna ökar. Det blir således ett plus som kan vändas till kommande framgångsrika reformer. I korridorerna tisslas det om att pengarna bör räcka till studieresor, med flyg, till någon flygbränsleforskare i Långtbortistan och anmälningslistora cirkulerar på interna hemliga emails. Eftersom även regeringskansliet betalar flygskatt kommer studieresorna att spä på statens inkomster ytterligare.