Problemformuleringsprivilegiet återvunnet

Det blir allt tydligare att det är socialdemokratin som sätter den politiska agendan. Ja, jag skulle vilja hävda att Problemformuleringsprivilegiet är återvunnet. Reinfeldt och hans högerlakejer sänder ut sitt förslag till idéprogram – och alla skrattar, till och med borgarvuvuzelornas mediala överstepräster som Peter Wolodarski. ”Det märks att Sven-Erland räckt en hjälpande hand till Schlingmann” tänker Wolodarski.

Som jag skrev i går – det börjar stå alltmer klart att Sverige styrs av två personer: Juholt, vår Partiordförande!! samt Carin Jämtin!

Jag är nöjd med debattartikeln jag skrivit åt dem i dagens DN – nöjd med formuleringarna och retoriken. Feminism vinner man inga väljare på längre, ”könsmaktsstrukturer” riskerar att uppfattas som ironi hellre än progressivt tänkande. Jag blev därför nöjd med min formulering ”Alliansens könsblinda politik”. Könsblind politik, vad är det? Ingen vet, men frasen har en kraftfull progressiv underton i attacken.

Jag var även nöjd med ”Kvinnor och ungdomar används dessutom alltför ofta som flexibilitetsbuffertar på arbetsplatser”. Skolungdomar som jobbar helger eller rycker in under loven – en styggelse för varje sant progressiv tänkare. Överhuvudtaget har idén om flexibilitet på arbetsmarknaden gått över styr. Här har våra kamrater inom LO gått för långt i sin underkastelse för Kapitalet. De avtalar ofta med arbetsgivaren om bemanningsföretag – därför att de intalar sig att detta räddar jobb i en tid av global turbulens.

Skrivandet gav mig också tillfälle att glädja Håkan med en doft av 80-talet, med formuleringen ”Så cementeras gamla könsroller”. Könsroller som cementeras, vilken retorik – quality never goes out of style.

Tyvärr var jag tvungen att göra Håkan besviken. Han insisterade på att ha med en skrivning om Persssons Krockkudde och hur denna räddat Sveriges ekonomi och därmed regeringen Reinfeldt – vilket är i sak korrekt, men jag tyckte inte att det var lämpligt att lyfta fram Göran Persson i ett sammanhang som handlade om feminism och könsroller. Det fick i stället bli det mer underförstådda: ”Tack vare att vi under många år haft en bred enighet i Sveriges riksdag kring en ansvarsfull ekonomisk politik har vi större marginaler än många andra länder”. Alla förstår vad som avses – Partiet har tagit ansvar igen. VERKLIGT ansvar.

Regeringen har tappat kompassen, om den någonsin haft någon.  Sverige styrs av två personer: Juholt, vår Partiordförande!! och Carin Jämtin!

2 kommentarer Lägg till din

  1. Jesus Christus skriver:

    Underbar läsning, Sven-Erland. 2014 kommer allt att vara som vanligt igen – landet leds av intelligenta och kompetenta representanter från Partiet. Tack och lov!

  2. Sven-Eric Forsén skriver:

    De som motarbetat vår stridbara kvinna Mona Sahlin har anledning att skämmas. Därmed lyckades de ge ett grundskott mot feminismen. För hur länge ? Det avgör partistyrelsen! Nu har Håkan och Carin fått carte blanche för att lösa landets problem. Pang på rödbetan bara! utropar Daniel Suhonen. Så sant, vår stolta rörelse ska måla hela himlen röd.

Lämna en kommentar